Η προπαγάνδα στην υπηρεσία του Ράιχ
Μια μικρή γεύση είναι αυτή η μικρή ομιλία του Ρούντολφ Ες το 1936. Όπως περιγράφει με θέρμη: "Οι εργατικές κι αποτελεσματικές νοικοκυρές γνωρίζουν τι πρέπει να πράξουν στην υπηρεσία της μεγάλης γερμανικής οικογένειας, εάν πρέπει να ξεπεράσουν τις προσωρινές, μικρές ελλείψεις. Απλώς να κάνουν τα ψώνια τους σύμφωνα με το συμφέρον του γερμανικού έθνους. Δεν προσπαθούν να αγοράσουν προιόντα που είναι σε έλειψη εκείνη την στιγμή αλλά αντίθετα αγοράζουν προιόντα που είναι διαθέσιμα σε αφθονία και τα μαγειρεύουν με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ευπαρουσίαστα και να έχουν πραγματικά καλή γεύση για τους συζύγους και τα παιδιά τους. Καμία καλή Γερμανίδα νοικοκυρά δεν λυπάται τόσο για το ένα τέταρτο του κιλού χοιρινού κρέατος που κατά καιρούς δεν μπορεί να προμηθευτεί." Αυτή η δήλωση και οι πολλές παρόμοιες, δεν ήταν μια αποσπασματική στιγμή μιας ομιλίας του υπαρχηγού του Ναζιστικού Κόμματος. Ήταν ένα μόνο κομμάτι από την καλοσχεδιασμένη εκστρατεία να παρουσιαστεί η συντριπτική μεταμόρφωση στις διατροφικές συνήθειες των Γερμανών, ως πατριωτικό καθήκον.
Στο πλαίσιο αυτό το καθεστώς το 1934 δημιούργησε 148 συμβουλευτικά κέντρα υπό την αιγίδα της υπηρεσίας οικιακής οικονομίας (Hauswirtschaft) που επίσης δημιουργήθηκε τότε, στα οποία οι γυναίκες μπορούσαν να ενημερωθούν για τα σωστά τρόφιμα που έπρεπε να χρησιμοποιούν καθώς και να πάρουν συμβουλές λιτών γευμάτων όποτε απαιτούνταν, όπως επίσης και συνταγές για τα υποκατάστατα, τα οποία μάλιστα κυκλοφορούσαν και σε λίστες (προιόντα ersatz), που αντικαθιστούσαν κυρίως τα πιο δημοφιλή εισαγόμενα προιόντα. Όλα αυτά βέβαια ήταν μόνο η αρχή! Οργανισμός αυτός διένειμε επίσης εκατομμύρια φυλλάδια στις πάνω από 2 εκατομμύρια γυναίκες που ήταν ενεργά μέλη του και πολύ συχνά διοργάνωνε προβολές δεκάδων ταινιών και ντοκιμαντέρ που φτιάχνονταν για το θέμα όπως ήταν το ντοκιμαντέρ "τα πάντα για το κουάρκ" και η ταινία "η διατροφή των μωρών". Αν και οι γυναίκες ωστόσο δέχτηκαν τα πυρά του μεγαλύτερου μέρους αυτής της εκστρατείας, και οι άντρες δεν έμειναν στο απυρόβλητο. Το 1939 επιχειρήθηκε η αλλαγή στην προτίμιση των ανδρών κυρίως, που κατανάλωναν και μεγαλύτερες ποσότητες, από το λευκό ψωμί σιταριού που βρισκόταν σε έλειψη, σε μαύρο ψωμί σίκαλης. Κι επειδή σας βλέπω κάπου εκεί να φαντάζεστε τα Ες-Ες να σπάνε τους φούρνους και να δέρνους αρτοποιούς, πρέπει να σας πω ότι το μέσο που χρησιμοποίησε το Ράιχ για να πτύχει αυτόν τον σκοπό, ήταν να τονίζει ότι το μαύρο ψωμί είναι πιο υγιεινό από το λευκό και να υπενθυμίζει διαρκώς ότι ο κάθε Γερμανός έχει υποχρέωση να είναι υγιής ώστε όλο το έθνος να είναι ισχυρό, ονομάζοντάς αυτό το προιόν "πατριωτικό ψωμί". Το αποτέλεσμα; Από τα μόλις 2.420 αρτοποιεία που πωλούσαν αυτό το ψωμί το 1939, η αυξημένη ζήτηση, οδήγησε το 1943 να το πωλούν 27.450 αρτοποιεία.