Καρολίνα par excellence
Η πριγκίπισσα και ο σύζυγός της βασισμένοι σε αυτήν την απόφαση ζήτησαν ασφαλιστικά μέτρα στα γερμανικά δικαστήρια κατά της δημοσίευσης περαιτέρω φωτογραφιών. Στη δεύτερη όμως δίκη το δικαστήριο αρνήθηκε να διατάξει ασφαλιστικά μέτρα θεωρώντας αυτήν τη φορά την Καρολίνα δημόσιο πρόσωπο της απόλυτης επικαιρότητας» (public figure par excellence) και κρίνοντας ότι θέματα της προσωπικής της ζωής, όπως για παράδειγμα η αναφορά στην υγεία του πατέρα της είναι δικαιολογημένο να ελκύουν το δημόσιο ενδιαφέρον.
Η προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΔΔΑ)
Το
2004 λοιπόν η πριγκίπισσα Καρολίνα του
Μονακό προσέφυγε στο ΕΔΔΑ ζητώντας την
καταδίκη της Γερμανίας επειδή τα
γερμανικά δικαστήρια απέτυχαν να
προστατέψουν επαρκώς το δικαίωμά της
για προστασία της ιδιωτικής της ζωής.
Σημειώνεται ότι το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο
Δικαιωμάτων του Ανθρώπου δεν έχει
εξουσία να ακυρώσει απόφαση εθνικού
δικαστηρίου αλλά μπορεί να ζητήσει τη
μεταβολή της και να επιβάλλει πρόστιμο
στην κάθε κυβέρνηση αν κρίνει ότι η
παραβιάζει ανθρώπινα δικαιώματα. Αν
και η τελική απόφαση του ΕΔΔΑ που εκδόθηκε
το 2012 συμφώνησε με τα γερμανικά δικαστήρια
και δεν δικαίωσε την Καρολίνα, έθεσε
πολύ σημαντικούς προβληματισμούς
σχετικά με το θέμα της προστασίας της
ιδιωτικής ζωής. Σύμφωνα με το σκεπτικό
του δικαστηρίου η
ιδιότητα του ενδιαφερομένου ως ιδιώτη
ή δημόσιου προσώπου είναι καθοριστική,
δεδομένου ότι η αναφορά λεπτομερειών
της ζωής ιδιωτών είναι λιγότερο πιθανό
να συμβάλει σε «μια συζήτηση σε μια
δημοκρατική κοινωνία». Παρόλο που σε
ορισμένες περιπτώσεις το κοινό έχει το
δικαίωμα να ενημερώνεται για «πλευρές
της ιδιωτικής ζωής δημοσίων προσώπων»,
ο λόγος για αυτό πρέπει να είναι κάτι
περισσότερο από απλή «δημόσια περιέργεια».
Επίσης υπογραμμίστηκε η σημασία του
εάν η φωτογραφία τραβήχτηκε με τη
συγκατάθεση των ενδιαφερομένων ή έγινε
«εν αγνοία τους ή με άλλα παράνομα μέσα».